Geoblog.pl    sypkarola    Podróże    Z BYDGOSZCZY LĄDEM DO AUSTRALII...I DALEJ... 2008/2009/2010:)    BULA! FIJI TIME...

BULA! FIJI TIME...

Fidżi
Fidżi, Mamanuca

BULA!

Welcome to FIJI!
Zdejmujemy zegarki na lotnisku i przełączamy się na panujący na całym archipelagu 330 wysp- FIJI TIME- w przełożeniu NO WORRIES- totalny luzik, nie liczenie czasu i błogie leniuchowanie oraz zapoznawanie się z kulturą rajskich wysp FIJI.

Na malutkim lotnisku w Nadi, po 3,5 h lotu z Sydney wszystkich pasażerów Air Pacific przywitała szczęśliwa ekipa lokalnych śpiewaków. Głośno witali wszystkich słowem BULA- WELCOME/HELLO/CHEERS (można użyć w każdym prawie kontekście). Inna Pani z którą załatwiałam nasz rodzinny plan podróży dała każdemu naszyjnik z muszelek więc poczuliśmy się wszyscy jak na FIJI!:)

Rok poza domem świętowany został na rajskiej wyspie Mana- pierwszej z grupy Mamanucas, która byłą naszym celem. Prywatną motorówką dopłynęliśmy do samego brzegu backpackerskiego resortu- Mana Lagoon. Na brzegu znowu śpiewy!:) Powitalne, a po kilku dniach i pożegnalne. Jedzenie stół szwedzki 3 razy dziennie. W większości „resortów” (resort na Fidżi to zazwyczaj kilka ‘bure’- lokalne prymitywne bungalow z łóżkami czasem dodatkowo łazienką) zakupuje się zakwaterowanie razem z jedzeniem. Na wyspach nie ma sklepów więc polegać trzeba na kucharza resortu lub własne zapasy. Backpackerskie resorty mają bardzo często kilkunastoosobowe pokoje z łóżkami piętrowymi i wspólnymi łazienkami. Na małej wyspie Beachcomber w grupie Mamanucas jedyny tam resort ma wielką bure na 120 osób! Miejsce znane jako bardzo imprezowe wcale nie jest takie backpackerskie- noc w 120osobowym bure z posiłkami to koszt około 200 zł na noc.

Wiele wysp pewnie niejeden z czytelników tego bloga widział w telewizji. „Cast Awal-poza światem” z Tomem Hanksem był kręcony na bezludnej wysepce Monuriki- niedaleko Mana. Wilsona niestety nie znalazłam, a Tom niewiedzieć czemu opuścił ten raj… Do tego słynny oldschoolowy film „Niebieska Laguna” z Brooke Shields również był filmowany na wyspach Fiji, dokładnie w grupie wysp Yasawa na północny zachód od głównej wyspy Viti Levu (tam gdzie stolica Suva i miasto Nadi). Do tego na Mana kręcili Fiji Survivor- typ reality show, na innej wyspie Bounty (Kadavu) rozgrywała się walka o miłość w angielskim Love Celebrity Island- wiadomo dlaczego Fiji jest najbardziej znanym archipelagiem na Południowym Pacyfiku do którego rocznie przylatują turyści z całego świata.

Kilka informacji praktycznych- różnica czasu z Polską +10h. Okres zimowy (Maj-Paź) to pora sucha i najlepszy czas na wyjazd na wyspy. Pogoda wymarzona, bezchmurne niebo i temperatura w dzień dochodząca do max. 30stopni. Podróżując po wyspach należy mieć wystarczająco gotówki. Fidżiańskie dolary można wypłacić z bankomatów w miastach : Nadi, Lautoka, stolica Suva. Na lotnisku w Nadi znajduje się 24h czynny bankomat. Tylko nieliczne resorty przyjmują płatności kartami kredytowymi więc trzeba być przygotowanym.

Poruszanie się między wyspami ułatwiają katamarany firm South Sea Cruises i Awesome Adventure Fiji, które oferują nawet 7/14 dniowe bilety (tzw. BULA PASS) umożliwiające tzw. Island hopping czyli podróżowanie z wyspy na wyspę. Koszt 7 dniowego powrotnego biletu to ok. 700zl- opłaca się tylko przy częstym zmienianiu wysp. Dostępność noclegu na wyspach można sprawdzić telefonicznie na katamaranie (nawet trzeba, bo nie zawsze są miejsca) ale w końcu zawsze można spać na plaży, a te są po prostu iście rajskie!

Ceny:
1AUD=2,7zł
1FD= 1,7zł
Powrotny lot na FIDŻI- AIR Pacific to koszt ok.700AUD
Transport katamaranem z Nadi na Mana- ok. 80FD
Nocleg w Mana Lagoon- pokój wspólny z posiłkami- 55FD, czteroosobowy pokój- 220 FD