Geoblog.pl    sypkarola    Podróże    Z BYDGOSZCZY LĄDEM DO AUSTRALII...I DALEJ... 2008/2009/2010:)    Zaniemówiłam….LAND-DIVING…NAGHOL

Zaniemówiłam….LAND-DIVING…NAGHOL

Vanuatu
Vanuatu, Lonorore

Mało kto wie, że ekstremalny sport bungee jumping narodził się właśnie na wyspie Pentecost. Tubylcom znany był od setek lat jako obrzęd religijny do dziś praktykowany w corocznym rytuale zwanym znanym jako LAND-DIVING. Mężczyźni południowej części wyspy przez kilka tygodni budują drewniane 35m wieże w kształcie człowieka. W całości zrobione z naturalnych materiałów, bez użycia gwoździ przymocowuje się je linami do otaczających drzew. Skoki oddawane są w miesiącu kwietniu i maju na cześć zbiorów ‘yamu’ (tutejsze warzywo jedzone jak ziemniak) oraz dla upamiętnienia śmiertelnego skoku swojego przodka Tamalie. Legenda głosi, iż owy mężczyzna w pogoni za żoną skoczył za nią z drzewa banian. Ta jednakże miała uwiązane liny dookoła kostek i przeżyła swój skok natomiast Tamalie zginął na miejscu. Dziś kobiety nie mają wstępu na wieże ale towarzyszą skokom śpiewając miłosne pieśni i odprawiając rytualne tańce oczyszczenia duszy. Mężczyźni natomiast skaczą z 30m głową w dół- zawsze uderzając o ziemię. Pnącze uwiązane dookoła kostek nie są mierzone więc skoki często kończą się złamanymi kończynami, a nawet śmiercią. W land-divingu skaczą nawet 10 letni chłopcy, a całemu obrzędowi towarzyszy cała wioska.

Trudno opisać to co się czuje jak oni skaczą. Widok skoku głową w dół na ziemię i ten dźwięk przy łamaniu drewnianego mostka i koniec końców uderzenia jest nie do powtórzenia. Do tego śpiewy kobiet i mężczyzn tańczących w rytualnym obrzędzie sprawiają, że jest to przeżycie jedyne w swoim rodzaju.

Obecnie NAGHOL zrobił się trochę turystyczny co nie zmienia faktu, że corocznie ktoś ze skaczących łamie sobie kończyny, a nawet ginie (ostatnio rok temu).
Na koniec udało mi się ‘porozmawiać’ z tubylcami, którzy na koniec wręczyli mi swój zielony naszyjnik, który towarzyszył mi do samego Santo.

Udało się załatwić powrotny lot na wyspę SANTO ale najpierw trzeba była polecieć do Port Villa (wyspa Efate, na południe-45min) aby stamtąd przesiąść się na samolot do Santo (60min). Widoki z małej 18osobowej awionetki na zielone wyspy archipelagu wysp Melanezji były niezapomniane…

Ceny:
Lot z Pentecost na Santo (tranzyt w Port Villa) 25% zniżki dla studentów- 5770vatu